De sportiefste basisschool van Den Haag

De school en ons onderwijs

OBS Houtrust is een openbare basisschool, gelegen in de Vogelwijk en verscholen tussen de achtertuinen. Wat direct opvalt is het vele groen in de omgeving en de rust die er heerst. OBS Houtrust is een kleine school bestaande uit 9 groepen en ongeveer 250 leerlingen. De meeste kinderen op onze school wonen in de Vogelwijk, Bomenbuurt en Bloemenbuurt.

Ons onderwijsconcept

We realiseren ons dat kinderen verschillen van elkaar in mogelijkheden, kennis, vaardigheden, attituden en motivatie. Om effectief onderwijs voor alle kinderen te realiseren, moet met die verschillen rekening gehouden worden. Wij hanteren daarom waar mogelijk en gewenst de principes van convergente differentiatie. Convergente differentiatie betekent dat er doelgericht onderwijs wordt gegeven om alle leerlingen in de groep de gestelde doelen voor de basisvaardigheden te laten bereiken. Hierbij streven we ernaar dat alle leerlingen profiteren van de groepsinstructie en dat er tijdens de verwerking rekening wordt gehouden met de verschillen tussen leerlingen.

Ons onderwijs

Lees meer over onze onderwijsaanpak, praktische zaken en faciliteiten op onze school

Ons team

Maak kennis met ons betrokken, professionele team die zich dagelijks inzetten voor goed onderwijs

Activiteiten

Bekijk het overzicht van sportieve, culturele en feestelijke activiteiten die we organiseren

Bij convergente differentiatie is de klas verdeeld in (minimaal) drie niveaus: een minimumniveau, een basisniveau en een hoger niveau. Alle leerlingen (voor wie het zinvol is) doen mee aan de groepsinstructie volgens het directe instructie model (EDI 2.0). Daarna wordt de leerstof op eigen niveau zelfstandig verwerkt, zodat de leerkracht tijd heeft om de een deel van de leerlingen verlengde instructie te geven. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen is er verdiepingsstof.

In de onderbouw (t/m groep 3) hanteren we de filosofie van het spelend leren. Bij de kleuters werken we thematisch op basis van spelend leren. We werken ontwikkelingsgericht. Voor het uitnodigen van kinderen in de kleine kring wordt er rekening gehouden met verschillen in de ontwikkeling van kinderen. Per thema behandelen we o.a. taal- en rekendoelen die terug te vinden zijn in de rijke hoeken, zodat de kinderen er spelenderwijs mee kennismaken en het zich eigen kunnen maken. Het spelend leren trekken we door naar groep 3 om daarmee een zo soepel mogelijke overgang te creëren. Kinderen komen nog regelmatig in de kring en werken in circuitvorm. Ook krijgen ze nog de kans om spelend te leren in hoeken zoals ze die bij de kleuters gewend waren. 

Het kan voorkomen dat een leerling ondanks het onderwijsaanbod toch moeilijkheden ervaart in het leerproces (mogelijk op leergebied of op gedrag). In dat geval neemt de leerkracht contact op met de ouders. Gezamenlijk wordt bekeken wat eventuele mogelijkheden zijn. Soms kan dat door extra hulp binnen of buiten de school, soms door te kiezen voor een school met een ander leerconcept of een speciale basisschool. Bij dit soort processen is de intern begeleider altijd betrokken. In ons ondersteuningsaanbod (voorheen schoolondersteuningsprofiel) hebben wij beschreven welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen eventueel kunnen bieden.

Ook voor kinderen met een meer dan gemiddelde begaafdheid is aandacht. Voor sommige kinderen is het pluswerk wat aangeboden wordt binnen de gebruikte methodes niet voldoende. Deze kinderen krijgen de kans om onder begeleiding te werken aan levelwerk. De leerkracht vult ieder jaar een vragenlijst in van SIDI. Deze vragenlijst geeft een indicatie welke kinderen mogelijk meer dan gemiddeld begaafd zijn. Vervolgens zal de leerkracht samen met de hoogbegaafdheid specialist op school bekijken welke kinderen voor levelwerk in aanmerking komen. De wekelijkse lessen zijn projectmatig, gericht op het ‘leren leren’. Ook het samenwerken wordt gestimuleerd. We zorgen voor verbreding en verdieping. 

Onze school heeft gekozen voor extra inzet op bewegingsonderwijs. Omdat we geloven dat beweging voor, tussen en tijdens het leren kinderen helpt bij hun leerproces. Al jaren bieden wij de kinderen 4 keer in de week gymles aan gegeven door een vakleerkracht. De kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen 4 keer per week gymles van onze vakleerkracht. De kleuters 2 keer per week en ook 2 keer van hun eigen groepsleerkracht. Naast de gymlessen bieden we kinderen nog tal van andere (naschoolse) sportieve activiteiten en zetten we in op een dynamische schooldag. 

Onze school is een Gezonde School. We bescchikken over het certificaat ‘Sport en Bewegen’ uitgereikt gekregen. Dit vignet van de Gezonde School is een erkenning voor scholen, die structureel, planmatig en integraal werken aan het verbeteren van de gezondheid van leerlingen. Wij zijn daar natuurlijk heel blij mee. Naast het extra aanbieden van gymlessen stimuleert onze school ook een gezonde voeding. Samen met onze ouders slaan we de handen ineen om te werken aan een zo gezond mogelijke school. 

Schermen en digitale media zijn niet meer weg te denken uit  het hedendaagse onderwijs. Zo leren wij kinderen om ipads te gebruiken voor het opzoeken van informatie, maar vooral voor het oefenen op een speelse wijze met taal, rekenen en lezen. Hierbij houden we goed oog voor de balans tussen het schrijven en op papier uitrekenen van sommen en het gebruik van de ipads. Vrijwel alle nieuwe methodes stellen leerling software beschikbaar om extra te kunnen oefenen. Voor een aantal vakken is deze software ook beschikbaar om thuis mee aan de slag te gaan.

Hier gaan we voor

‘Wij streven ernaar om ieder kind bewust te laten groeien binnen zijn of haar eigen mogelijkheden. Wij vullen hun rugzak met vaardigheden en kennis waarmee zij zich optimaal kunnen ontwikkelen en klaar zijn voor de toekomst.’

Our Applications Cover Diverse Corporate Markets

Experience the atmosphere